Czym jest aquaplaning i jak sobie z nim radzić?

0
1022
aquaplaning

Aquaplaning to zmora kierowców poruszających się po wilgotnej nawierzchni. Dowiedz się, jakie zagrożenia niesie za sobą zjawisko akwaplanacji oraz w jaki sposób radzić sobie w trudnych warunkach. Ciekawe rozwiązania inżynierów projektujących opony mają niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy – warto się im przyjrzeć.

Co to jest aquaplaning?

Zjawisko akwaplanacji to sytuacja, w której tracimy kontrolę nad pojazdem w momencie przemieszczania się po mokrej nawierzchni. Wynika to z prostego mechanizmu – przy wysokiej prędkości przed kołem zbiera się warstwa wody, która niewystarczająco szybko rozchodzi się na boki. Ciśnienie sprawia, że woda bez możliwości „ucieczki” wpływa pod oponę, przez co ogumienie traci kontakt z podłożem, co może prowadzić do znaczących utrudnień w prowadzeniu pojazdu.

Podczas akwaplanacji głównym problemem jest stopniowa lub gwałtowna utrata sterowności. Zbita, „twarda” warstwa wody, która dodatkowo dopasowuje się do bieżnika opony, sprawia, że ogumienie nie jest w stanie zapewnić prawidłowej przyczepności. Kiedy dojdzie do aquaplaningu, tracimy kontrolę nad naszym pojazdem – samochód zachowuje się jak w trakcie poślizgu.

Wystąpienie zjawiska akwaplanacji bardzo często wiąże się zatem z kolizją. Na szczęście jest wiele sposobów na wyjście z opresji, a najskuteczniejszym z nich jest zapobieganie takim sytuacjom – warto zrobić wszystko, by uniknąć problemu hydroplaningu. Montując odpowiednie opony, jesteśmy w stanie zredukować negatywny wpływ tego zjawiska na zachowanie pojazdu. 

Najprościej ograniczyć negatywny wpływ aquaplaningu na prowadzenie pojazdu poprzez dobór odpowiedniego modelu opon. Jako przykład śmiało można przedstawić ogumienie Kleber Quadraxer 2. To propozycja, która dzięki zastosowanym rozwiązaniom bardzo dobrze radzi sobie zarówno z aquaplaningiem występującym na prostej drodze, jak i z aquaplaningiem poprzecznym. Opony oferują bardzo krótką trasę hamowania, szczególnie gdy mowa o wilgotnej nawierzchni. Ten wariant może sprawić, że dowolna osobówka lub nawet większych rozmiarów SUV bez większych przeszkód poradzi sobie z trudnymi warunkami.

Na początku jednak warto przedstawić odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tą kwestią. Oto krótkie FAQ, które pozwoli lepiej zrozumieć mechanizm aquaplaningu, metody przeciwdziałania, a także sposób postępowania, gdy jest już za późno.

Na jakich trasach najczęściej występuje zjawisko aquaplaningu?

Akwaplanacja to sytuacja dotycząca mokrych nawierzchni o różnych parametrach. Może do niej dojść nawet na stosunkowo prostej trasie, jeżeli poruszamy się ze sporą prędkością – na przykład na drodze szybkiego ruchu. Hydroplaningowi sprzyjają także liczne kałuże i koleiny, które mogą występować na mniej uczęszczanych trasach. W tego typu miejscach, pomimo znacznie niższych prędkości, aquaplaning również może być problemem.

Spotkał mnie aquaplaning – co zrobić? Jak jeździć na mokrej nawierzchni?

Hydroplaning to niebezpieczne zjawisko, jednak możemy operować pojazd w taki sposób, by wyjść z tej sytuacji bez żadnych uszkodzeń. Po mokrej nawierzchni należy jeździć przede wszystkim wolno. Wówczas klin wody zbierający się pod oponą nie będzie stanowił problemu dla naszej przyczepności. Im niższa prędkość, tym mniejsza szansa na wystąpienie zjawiska aquaplaningu.

Kolejny aspekt to jak spokojna, lecz szybka reakcja w momencie, gdy już dojdzie do akwaplanacji. To sytuacja, w której sporo mniej doświadczonych kierowców panikuje i próbuje zareagować w niezbyt zorganizowany sposób. Należy wtedy przede wszystkim stopniowo zredukować prędkość – jeśli musimy zahamować, warto zdać się na ABS. W przypadku braku takiego systemu należy robić to jak najbardziej delikatnie. Gdy zbliża się przeszkoda i musimy w jak najkrótszym czasie zmniejszyć szybkość jazdy, należy hamować pulsacyjnie. Do tego musimy unikać gwałtownych ruchów kierownicą – powinniśmy skupić się na stopniowym zmniejszaniu prędkości.

Kiedy hydroplaning jest najbardziej niebezpieczny?

To zjawisko zazwyczaj obserwuje się w trakcie intensywnego deszczu. Wielu kierowców twierdzi, że w pierwszych minutach opadów występuje najczęściej – miałoby to być rezultatem występujących na drodze zanieczyszczeń, które reagują z pojawiającą się na szosie wodą. Wszystko zależy tu jednak od prędkości, z jaką się poruszamy.

Aquaplaning może wystąpić zarówno zimą, latem, wiosną, jak i jesienią, na trasie zabrudzonej smarem, mało uczęszczanej górskiej drodze czy w mieście. Możliwości jest naprawdę wiele. Polska znajduje się w klimacie umiarkowanym, co sprawia, że mokra nawierzchnia może towarzyszyć nam w każdej porze roku.

Czym jest aquaplaning poprzeczny?

Jest to zjawisko, które występuje w momencie utraty kontroli nad pojazdem w trakcie skręcania. Jeśli wjeżdżamy ze sporą prędkością w zakręt, a nawierzchnia jest dosyć wilgotna, istnieje spora szansa, że dojdzie do aquaplaningu poprzecznego. Dlatego w trudnych warunkach zwalnianie przed zakrętem jest jeszcze istotniejsze – brak naszej reakcji sparowany z hydroplaningiem może prowadzić do bardzo tragicznej w skutkach kolizji.

W jaki sposób opony radzą sobie z aquaplaningiem?

Opony o odpowiednim kształcie bieżnika lepiej radzą sobie z odprowadzaniem wody i utrzymaniem stabilności. W większości konstrukcji możemy spotkać dosyć głębokie rowki, które zdecydowanie sprzyjają zachowaniu kontroli nad pojazdem na wilgotnej nawierzchni. Bardzo istotną kwestią jest także ich rozmieszczenie. Opony od renomowanych dostawców wyróżniają się szczegółowym projektem bieżnika, dzięki czemu mogą w jak najlepszy sposób radzić sobie z aquaplaningiem.

Uwaga – tylko opony napompowane do odpowiedniego ciśnienia zapewniają parametry zawarte w ich specyfikacji. Warto więc w okresie letnim i jesiennym dokonywać regularnych kontroli. Co więcej, zużyta opona, której bieżnik nie funkcjonuje w sposób odpowiedni, nie oferuje wystarczającego poziomu bezpieczeństwa – warto mieć na uwadze także i ten aspekt. Znaczenie ma tutaj także czystość ogumienia.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ