Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest tak ważne?

0
628
ciśnienie w oponach

Wielu kierowców pompuje opony tylko podczas ich wymiany. To błąd który nie tylko naraża nas na niebezpieczeństwo, ale również generuje koszta, których moglibyśmy uniknąć, gdybyśmy tylko zadbali o odpowiednie ciśnienie.

Co to znaczy „odpowiednie ciśnienie”?

Niestety jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie sposób udzielić – auta różnią się od siebie rozmiarem, przeznaczeniem, osiągami oraz wieloma innymi czynnikami, które sprawiają, że kwestia ta powinna być rozpatrywana indywidualnie w odniesieniu do poszczególnych pojazdów. Na szczęście z pomocą przychodzą nam producenci – stosowanie się do ich zaleceń pozwoli uniknąć nadmiernego spalania oraz zbyt szybkiego zużywania się opon. O tych zaleceniach przypominają nam nie tylko artukuły zawarte w instrukcji, ale też naklejka i tabliczka znamionowa, która powinna znajdować się na słupku po stronie kierowcy.

Konsekwencje zbyt niskiego ciśnienia

Opony, w których znajduje się za mało powietrza, są miękkie, w wyniku czego wyposażone w nie auto jest podatne na destabilizację – to mocno utrudnia jego prowadzenie zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Miękka opona oznacza też wydłużoną drogę hamowania, a do tego – większe zużycie paliwa. Na miękką oponę działają większe opory, więc siła niezbędna do tego, żeby wprawić ją w ruch, musi również być większa. W przypadku niedopompowania opon mamy też do czynienia ze zbyt dużą powierzchnią styku ogumienia z nawierzchnią, co oznacza szybsze ścieranie się bieżnika zwłaszcza po bokach koła.

Konsekwencje zbyt wysokiego ciśnienia

Również zbyt wysokie ciśnienie nie wpływa dobrze na nasze opony. Po pierwsze – w jego wyniku mogą się one odkształcać, co zazwyczaj zaburza równomierne rozłożenie ciężaru samochodu. Ma to kluczowe znaczenie dla jego właściwości trakcyjnych. Na właściwości trakcyjne wpłynąć może również stykanie się opony z nawierzchnią na zbyt małej powierzchni. Oprócz tego, że trudniej wówczas opanować auto, musimy liczyć się z tym, że bieżnik w środkowej części opony będzie się znacznie szybciej zużywał.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ