Jak dobrać smar do łożyska?

0
1803

Smarowanie łożyska to jedna z podstawowych prac, jaką powinniśmy przy nim wykonać. Tylko wtedy (a także przy zachowaniu kilku innych czynników) samo łożysko można nam się odwdzięczyć sprawną pracą. Smar bowiem zwiększa poślizg, dlatego zmniejsza się tarcie, a dodatkowo zabezpiecza przed wszelkimi zanieczyszczeniami lub korozją. Jeżeli łożysko zostało uszkodzone to istnieje duże prawdopodobieństwo, że smar został źle użyty. To bardzo istotne. Smary i oleje do łożysk bądź elementów złącznych dostępne są w sklepie Akcesoria CNC pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/1092-chemia-przemyslowa/smary-oleje

Mechanizm działania

Należy zdać sobie sprawę, że najbardziej podatne na uszkodzenia są elementy toczne i bieżnie pierścieni. To one stracą najbardziej, jeżeli smak nie będzie właściwie dobrany. W krótkim czasie zostaną starte, dlatego w łożysku powstanie luz, a w samej budowie drgania. Wszystko to spowoduje, że łożysko zdecydowanie krócej będzie nam służyło i konieczna będzie wymiana na nowe, a przecież wolelibyśmy tego uniknąć. Łożyska różnego typu dostępne są pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/21-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria

Zdjęcie 2

Smar i ich skład

Smary i oleje do łożysk mają różną konsystencję i składają się z różnych składników. Te plastyczne bazują na oleju (stanowiącym 70-90%), który dla  uzyskania lepszego efektu dodatkowo zagęszcza się mydłem metali (10-25%). Do zagęszczania używane są również mydła litowe, glinowe czy wapniowe. Każdy smar ma też swoje zastosowanie – do łożysk tocznych nadaje się np. ten z dodatkiem sulfonianu wapnia. Zdecydowanie najczęściej łożyska smarowane są smarem plastycznym, który podzielony jest na 3 grupy ze względu na swoją gęstość: najrzadsze, rzadkie i twarde. Każde z nich ma swoje zastosowanie – twarde np. pasują do dużych łożysk, które występują w obrabiarkach lub maszynach wydobywczych. Jeżeli smarujemy łożysko smarem plastycznym to należy liczyć się z tym, że współczynnik tarcia może być duży, a także mniejszych zdolnościach odprowadzania ciepła w porównaniu z lejami. Można także niedostatecznie posmarować łożysko lub zbyt obficie – wtedy również pojawia się problem.

Olej do smarowania łożysk to najlepsze rozwiązanie, jeżeli łożysko działa w wysokiej temperaturze i dużych prędkościach. Są to zazwyczaj oleje mineralne i syntetyczne bez dodatków lub z nimi. Są bardzo lepkie i mają stałą konsystencję.

Zdjęcie-3

Podjęcie decyzji

Czym się kierować przy wyborze smarów plastycznych? Przede wszystkim duży wpływ na to ma prędkość obrotu łożysk i ich obciążenie. Łożysko małe to smar mniej lepki, jeżeli łożysko jest duże i prędkość obrotu niższa to wybierzmy ten gęsty. Przed użyciem jakiegokolwiek smaru najlepiej zapoznać się z informacją od producenta, który wskaże najlepszy środek smarny.

Smarowanie może odbywać się ręcznie (tańsze) lub automatycznie (oszczędność czasu, bezpieczeństwo ludzi i maszyn).

Artykuł powstał dzięki firmie Akcesoria CNC, zajmującej się sprzedażą wysokiej jakości falowników: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/85-automatyka/falowniki

Zdjęcie 4

[Głosów:2    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ