Koła podporowe do przyczepy

0
236

Pomimo tego, że niemal wszystkie obecnie sprzedawane przyczepy – niezależnie od tego czy mówimy o przyczepach kempingowych, lawetach czy przyczepach towarowych, wyposażone są wkoło podporowe, to warto uświadomić sobie ich funkcję i zasady stosowania. Co warto wiedzieć o kole podporowym?

Już na początku rozważań na temat przyczep i kół podporowych należy wyraźnie podkreślić, że polskie prawo w żaden sposób nie wymaga montażu i stosowania takiego koła. Jego stosowanie i montowanie w przyczepach jest jedynie ukłonem producentów w kierunku użytkowników i w kierunku wygody użytkowania danego produktu.

Zalety koła podporowego

Jakie są jednak zalety montażu i wykorzystania koła podporowego? Należy tutaj wskazać przede wszystkim na wygodę w przestawianiu przyczepy, jak również wygodę w jej podłączaniu lub odłączaniu od holownika – samochodu. To właśnie przy pomocy koła manewrowego można wygodnie podnieć lub opuścić dyszel bez obawy o to, że zbyt ciężka przyczepa wyślizgnie nam się z rąk, co może skutkować uderzeniem dyszla w asfalt, a w skrajnych przypadkach nawet jego złamaniem się.W przypadku niewielkich przyczep towarowych, które nie zostały wyposażone przez producenta w podpory stabilizujące podczas postoju, koło podporowe pełni również rolę podstawowej podpory przyczepy, gdy nie jest ona podpięta do holownika. Pozwala to na wypoziomowanie przyczepy i wygodny załadunek towarów.

Na co zwrócić uwagę?

W przypadku koła podporowego należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jego wytrzymałość oraz nośność. Pomimo tego, że nacisk na kulę haka samochodowego powinien wynosić w przedziale od 60 do 120 kilogramów (w zależności od konkretnej przyczepy i wytrzymałości konkretnego haka holowniczego), to jednak koło podporowe montowane jest bliżej przyczepy, a tym samym musi przyjąć większą masę. Koło podporowe powinniśmy zatem zawsze dobierać pod względem dopuszczalnej masy całkowitej naszej przyczepy.

Podsumowując, nowe koło podporowe nie jest wcale dużym wydatkiem – kompletne koło podporowe kupimy już w okolicach 40-60 złotych za koła o najniższej wytrzymałości, zaś za koła podporowe o zwiększonej wytrzymałości (dla przyczep od DMC 1000kg wzwyż) przyjdzie nam zapłacić w okolicach 120-140 złotych. Sama wymiana nie powinna nam sprawić żadnych trudności, gdyż ogranicza się ona przeważnie do odkręcenia dwóch śrub mocujących.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ