Na okrągło

0
1833

Koło – jedno z najważniejszych wynalazków człowieka. Dzięki niemu można było stworzyć tak nieodzowne dziś maszyny. Koło zamachowe, koła jezdne, koła zębate – można byłoby wymieniać tak w nieskończoność. Ale szczególnie jedne koła szczególnie cieszą większość facetów oraz część kobiet – to koła dzięki którym samochód się porusza.

 Same koła jednak nie pojadą, trzeba całego układu, który będzie ze sobą współgrać i wówczas koła będzie można wprawić w ruch, by pojazd mógł przewieźć nas z miejsca na miejsce. Jednak o koło trzeba dbać, trzeba je ubrać w odpowiednie opony, by wszystko funkcjonowało jak należy.

Komfort i bezpieczeństwo.

Każdy kierowca wie lub przynajmniej powinien wiedzieć, jak ważne dla samochodu są odpowiednie opony. Jednak niestety w ciąż są kierowcy, którzy wiedzę tą nie stosują w codziennym życiu, stawiając głównie na oszczędności. Kupują opony produkowane na dalekim wschodzie przez producentów nie posiadających tak naprawdę marki, kupują opony już używane, które nie są sprawdzone przez wulkanizatorów. Zapomina się, że opona, która styka się z podłożem przenosi drgania z podłoża na części samochodowe stanowiące układ jezdny, a te przekazują je dalej. Drgania mają wpływ na działanie części samochodu, a jak pokazują testy opon, przeprowadzane przez specjalistów, wspomniane już opony pochodzące od nieznanych producentów nie są zbyt doskonałe w tłumieniu drgań. Z tych samych testów można wyczytać również, że najlepsze opony to niestety te opony z wyższej półki, których producenci przeznaczają potężne sumy na opracowanie jak najlepszego ogumienia, które ma zapewnić wysokie wymagania stawiane przez użytkowników samochodów. Ale opony to nie tylko komfort, to również kwestia bezpieczeństwa. od ich jakości zależy między innymi to jak szybko zdoła się samochód zatrzymać nawet z wysokich prędkości. Dzięki wytężonej pracy inżynierów pracujących dla producentów opon, droga hamowania z każdym sezonem jest krótsza. Oczywiście dotyczy to głównie najnowszych produktów pochodzących ze sprawdzonych fabryk. Oczywiście nie można odrzucać nowych graczy na rynku opon, jednak trzeba przyznać, że nakłady jakie producenci muszą ponieść na badania odbiją się na cenie ogumienia jakie trafi na koła samochodów czy też motocykli. Kwestia bezpieczeństwa jest priorytetem. Zgodnie z zaleceniami urzędników z Brukseli, producenci samochodów, które trafiają na rynki Unii Europejskiej muszą spełniać szereg wymogów, dzięki którym będzie można zmniejszyć liczbę kolizji i wypadków na drogach. W systemie bezpieczeństwa opony odgrywają znamienitą rolę. Tu nie chodzi tylko o skrócenie wspomnianej już drogi hamowania, ale również o zapewnienie odpowiedniego trzymania się pojazdu na drodze również w niekorzystnych warunkach. Opracowanie optymalnej mieszanki oraz układu lameli na oponach, które to zapewnią, to jeden z priorytetów, jakie przed sobą stawiają producenci opon. Ruchem zapewniającym wyższy poziom bezpieczeństwa jest wprowadzenie na rynek opon typu runflat, czyli umożliwiających jazdę już po uszkodzeniu opony. Przebicie opony, lub co gorsza rozerwanie opon często skutkuje sprowadzeniem niebezpieczeństwa na drodze lub co gorsza wypadkiem. Opona runflat, dzięki odpowiedniej budowie, sprawia, że mimo utraty powietrza, można jeszcze kilkadziesiąt kilometrów jechać samochodem. Specjaliści uważają, że takie opony to dobry kierunek, ale przypominają, że aby założyć taką oponę, trzeba posiadać odpowiednie felgi, wyposażone w system EH2. Oczywiście nie jest to wynalazek idealny. Opona runflat po przebiciu nie nadaje się już do naprawy, a do jej założenia potrzebna jest odpowiednia maszyna, ale myślę że to naprawdę jest odpowiednie posunięcie.

Ekonomia.

Większość kupujących nowe opony, decyduje się na te z niższych półek cenowych, lub co najwyżej opon budżetowych. Pomijam kwestie bezpieczeństwa, o której wspominałem powyżej, ale pod względem ekonomicznym nie jest to dobre posunięcie. Czasem trzeba więcej włożyć, by zaoszczędzić. Tak też jest w przypadku opon. Opony z wyższej półki mogą przyczynić się do sporych oszczędności jeśli chodzi o ilość spalanego paliwa. Posiadają one niższe opory toczenia, przez co samochód podczas jazdy może spalić o kilkanaście procent paliwa mniej. Może na pierwszy rzut oka wydaje się to niedużo, jednak, ten który jeździ sporo, lub jest właścicielem przedsiębiorstwa transportowego, wie o czym mowa. Te kilkanaście procent, to mogą być całkiem konkretne oszczędności. Ponadto zapomina się, że im lepsza mieszanka opon, tym na można na nich przejechać o wiele więcej kilometrów. Jednym słowy, kupując oponę z niższej półki zapłacimy może o 30-40% mniej, ale zużycie paliwa może nieco wzrosnąć, a ponadto szybciej trzeba będzie ją wymienić. Każdy, kto szuka oszczędności przy zakupie na oponach, powinien raczej się zastanowić nad tym, kiedy kupować opony i gdzie. Czas kupowania opon jest ważny, jeśli chodzi o ich cenę. Najdroższe są opony na początku sezonu, na który są przeznaczone. Należy się wystrzegać tego co robi spora grupa właścicieli samochodów, którzy na początku sezonu letniego kupują nowe opony, zdziwieni że tak dużo płacą. Gdyby poczekali kilka tygodni, lub kilka tygodni wcześniej dokonali zakupów, ich portfel nie byłby tak szczupły. Warto również zauważyć, że w tradycyjnych sklepach i warsztatach wulkanizatorskich ceny opon są wyższe, niż te w sklepach internetowych. To również jest pole do popisu dla szukających oszczędzania. Reasumując. Warto oszczędzać, ale nie warto szukać oszczędności na jakośći.

[Głosów:1    Średnia:4/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ