Słów kilka o zestawach hamulcowych

0
1315

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych mechanizmów w każdym pojeździe. Oczywiście nie można pominąć również innych tj. napęd mechaniczny, (czym byłby pojazd bez napędu?), systemów chłodzenia, amortyzacji, odprowadzania spalin i wielu innych charakterystycznych dla pojazdów mechanicznych. Zestaw hamulcowy jest jednak jedyny w swoim rodzaju, ponieważ to on pozwala wytracać prędkość i zatrzymać rozpędzoną masę w odpowiednim momencie. Czy są sobie w stanie Państwo wyobrazić pojazdy bez układu hamulcowego? My też nie, dlatego w tym artykule postaramy się wyjaśnić, co wchodzi w skład zestawu hamulcowego oraz jak działa taki mechanizm.

Najpopularniejsze typy hamulców

Najpopularniejsze dwa elementy zestawów hamulcowych to oczywiście tarcze i klocki. Wszystko uzależnione jest jednak od typu pojazdu. W takich o małej masie (np. rower) często montuje się hamulec szczękowy. To chyba najprostszy z możliwych zestawów hamulcowych (pomijamy w tym artykule wszystkie systemy działające na zasadzie tarcia o podłoże). Hamulec szczękowy składa się wyłącznie z klocków osadzonych na specjalnych zaciskach oraz linki hamulcowej, która poprowadzona jest do klamki umiejscowionej na kierownicy. Wytracanie prędkości odbywa się tutaj poprzez zacisk klocków na rafce spowodowany naciąganiem linki. Dużo popularniejszym i nieco bardziej skomplikowanym typem jest hamulec tarczowy. Warto dodać, że od pewnego czasu montuje się je również w rowerach. Oczywiście te samochodowe różnią się nieco głównie ze względu na to, że mają one za zadanie obsługiwać większą masę. Hamulec tarczowy składa się, jak sama nazwa wskazuje z tarczy, klocków pokrytych specjalną okładziną cierną oraz wału, na którym to wszystko jest osadzone. Klocki wyposażone w okładzinę są dociskane za pomocą siłownika do tarczy, przez co następuje tarcie i zmniejszenie prędkości obracania kół. W tym miejscu warto zaznaczyć, że ów siłownik może działać na zasadzie pneumatycznej bądź hydraulicznej.

Hamowanie w pojazdach mechanicznych

Jeśli chodzi już stricte o pojazdy zasilane silnikami mechanicznymi tj. samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, maszyny rolnicze czy budowlane, to w tym przypadku obok tzw. tarczówek bardzo popularne są zestawy hamulcowe bębnowe. Jest to również tzw. hamulec cierny. Wyróżnia go to, że w tym przypadku tarcie odbywa się o wewnętrzną powierzchnię obracającego się wału, a nieruchome szczęki pozostają wewnątrz. Ten typ zestawów hamulcowych wykorzystywany jest szczególnie często w pojazdach o większej masie.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ