Stopniowa ewolucja systemów hamulcowych w samochodach BMW

0
700
Stopniowa ewolucja systemów hamulcowych w samochodach BMW

Rozpoczynając od oldtimerów BMW takich, jak modele 2000, 3.0 czy 3.3, możemy bardzo dokładnie przeanalizować rozwój tamtejszych układów hamulcowych. Przez długi czas kolejne generacje BMW serii 3 oraz 5 charakteryzowały się klasycznym podejściem do kwestii funkcjonalności i budowy (ze sterownością i dynamiką na czele). Efektywność wykorzystywanych tu rozwiązań rosła wraz ze zwiększającą się mocą pojazdów BMW.

Pośrednio o tym mówi szeroki asortyment klocków hamulcowych do BMW współczesnych modeli.

W ewolucji układów hamulcowych marki, kluczową kwestią stała się walka o jak najniższą masę konstrukcji. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku dwudziestego pierwszego wieku zaobserwować można było stopniowy wzrost wykonanych z aluminium części, co stanowiło pierwszy krok na drodze do technologicznej rewolucji. Co więcej, zaczynając od serii E90, 91, E60/61 zaczęto rozszerzać gamę jednostek napędowych i konfiguracji układów jezdnych. Wszystko to przełożyło się na poprawę pracy układów hamulcowych.

Od początku istnienia BMW, głównym dostawcą układów hamulcowych była marka ATE Teves ze swoimi jednotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi pływającymi. Średnica tłoku wahająca się od 54 do 57 milimetrów stanowiła gwarancję efektywnej pracy układu i optymalnej siły hamowania. Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań, z czasem udało się ograniczyć ciężar każdej z tarcz do zaledwie 3 kilogramów.

Warto tu także wspomnieć o wysoko wydajnych hamulcach, jakie dedykowane są ostatnim modelom BMW takim, jak F10, F30, F32 czy F36. Układy hamulcowe MBW M Performance dostępne są obecnie nie tylko jako opcjonalne wyposażenie, lecz także jako seryjny dodatek wybranych wersji napędowych.

Zestaw Carbon Ceramic Brakes to natomiast szczyt technologicznych osiągnięć układów hamulcowych marki, w który wyposażone są modele M3, M4, M5 oraz M6. Posiadają one 410 milimetrowe tarcze ceramiczne, sześciotłokowe zaciski z przodu oraz czterokołowe z tyłu. Ich żywotność waha się od 300 do 350 tysięcy kilometrów. Karbonowo ceramiczne hamulce bez przeszkód przenoszą temperaturę wahającą się od 600 do 800 stopni bez utraty swoich właściwości.

 Brakestock.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ