Przyczepa kempingowa – przygotowanie do jazdy

0
249

Jakkolwiek przyczepa kempingowa to marzenie wielu Polaków a urlop z własną sypialnią na kółkach wydaje się być idealnym rozwiązaniem, warto nieco uwagi poświęcić odpowiedniemu zadbaniu o stan jej techniczny. Dotyczy to zarówno trasy po dłuższym postoju – np. po zimie – jak i sprawdzeniu działania poszczególnych podzespołów już w momencie zakupu.

Kiedy na przegląd?

Aby dana przyczepa mogła zostać dopuszczona do ruchu, konieczne jest terminowe odbywanie przeglądów – podobnie jak w przypadku samochodu. Jest to wymagane przepisami prawa a z obowiązku tego zwolnione są jedynie przyczepy lekkie, czyli takie, których Dopuszczalna Masa Całkowita (dmc) nie przekracza 750 kg.

Terminarz przeglądów dla przyczep jest taki sam jak w przypadku samochodów. Pierwszy przegląd powinniśmy odbyć w terminie do trzech lat od daty pierwszej rejestracji przyczepy. Kolejny – maksymalnie dwa lata po pierwszym czyli pięć lat od rejestracji. Dalsze przeglądy wykonywane są już każdego roku.

Samodzielna ocena stanu technicznego

Przed wybraniem się w dłuższą trasę, koniecznie powinniśmy sprawdzić między innymi trwałość przykręcenia zawieszenia do podłogi – każda poluzowana śrubka czy zakrętka może tutaj stanowić niemałe zagrożenie. Koniecznie powinniśmy pamiętać też o stanie hamulców, osi czy łożysk tocznych. W przypadku okładzin hamulców – jeżeli ich grubość spadnie poniżej 2 mm, musimy je wymienić. Rzecz jasna, istotny jest również stan nadwozia czyli części mieszkalnej – ze szczególnym naciskiem na szczelność instalacji gazowej. Ponadto sprawdzamy stan oświetlenia wewnętrznego czy działanie urządzeń elektrycznych – np. kuchenka mikrofalowa.

Jako, że własna przyczepa kempingowa z pewnością nie zalicza się do najtańszych przedsięwzięć, wielu z nas decyduje się na zakup przyczepy z drugiej ręki. Także w tym przypadku powinniśmy, przed zakupem, sprawdzić stan podwozia – ramy, dyszle, zaczepy kulowe i nadwozia – przede wszystkim, czy przyczepa nie uległa rozszczelnieniu. Sprawdzamy także amortyzator – zaczepy kulowe po mocnym dociśnięciu w kierunku przyczepy powinny powoli wracać do stanu początkowego.

Uprawnienia

Aby ciągnąć przyczepę lekką nie będziemy potrzebowali dodatkowych uprawnień, jeżeli jednak jej dmc przekracza 750kg – musimy uzyskać dodatkowe uprawnienie B96, dzięki czemu mamy prawo prowadzić zespół pojazdów o dmc do 4.25 t, przy czym masa przyczepy nie może przekraczać dmc samochodu ciągnącego.

Do prowadzenia zespołów o dmc powyżej tej wartości (przy czym maks. 7 t) wymagane jest prawo jazdy kat. B+E. Wciąż obowiązuje jednak warunek, że masa samochodu nie może być niższa niż masa przyczepy.

Podpory do przyczep kupisz na Unitrailer.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułFelgi aluminiowe przymierzalnia
Następny artykułCzęści Seat
Miłosz Szymański
Zagorzały fan motoryzacji. Uwielbia godzinach majstrować przy swoim aucie.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ