Tłumik samochodowy to element układy wydechowego mający dwie funkcje:
- Eliminacyjną – ma za zadanie ograniczyć drgania i wydobycie szkodliwych substancji,
- Estetyczną – odpowiada za aspekt dźwięku silnika i efektownego zakończenia tłumika.
Oczywiście tłumik to tylko element układy wydechowego, poza nim w jego skład wchodzi kolektor wydechowy, pośrednio turbina (napędzana przez spaliny – tzw. strona ciepła turbiny), katalizator i filtr DPF (cząstek stałych) oraz wszelkiego rodzaju mocowania, wieszaki oraz rury łączące te elementy.
Za co odpowiada układ wydechowy?
Układ wydechowy odpowiada za odprowadzenie spalin z procesu spalania w cylindrach, spaliny również służą do zasilenia turbosprężarki, następnie trafiają do filtrów lub katalizatora, który maksymalnie oczyszcza je z cząstek stałych (sadzy) i szkodliwych substancji jak tlenki węgla i azotu, aby możliwie w pełni chronić środowisko. Odpowiednie wymodelowanie i zastosowanie klap w układzie wydechowym odpowiada za eliminację hałasu, ale również za wspaniałe brzmienie silników z możliwością ich wyciszenia w codziennym użytkowaniu (odpowiadają za to klapy w tłumiku).
Tłumik – najczęściej naprawiany element całego wydechu
Ze względu na umiejscowienie układu wydechowego oraz warunki pracy ciężko wymagać od niego legendarnej trwałości. Ciągły kontakt z wodą zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz skutkuje powstawaniem korozji. Również nagłe rozgrzewanie do temperatur z rzędu 600 stopni Celsjusza nie pomaga w jego długim działaniu – zwłaszcza jeśli nagle spotka się z kałużą na drodze. Również polskie zimy i sól na drogach dodatkowo niszczą jego strukturę powodując korozję. W związku z tym, że jest to jeden z najniżej położonych elementów samochodu grożą mu również wszelkiego rodzaju przetarcia, wgniecenia oraz uszkodzenia od kamyków i elementów asfaltu – zwłaszcza po wpadnięciu w dziurę na drodze.
Naprawa czy wymiana tłumika – co się bardziej opłaca?
Tłumik jako element metalowy jest stosunkowo prosty w budowie, proste, powierzchowne uszkodzenia można naprawić we własnym zakresie – uzupełniając ubytek i konserwując go odpowiednia farbą odporną na temperaturę i warunki atmosferyczne. W przypadku, kiedy mamy do czynienia z dużą ilością dziur w układzie wydechowym lub naprawa nie jest możliwa ze względu na zbyt cienką warstwę blachy pozostaje jedynie wymiana – wtedy wybrać tłumik samochodowy na Ucando.pl. Są to sprawdzone rozwiązania wykonywane z odpowiednią dbałością i materiałem gwarantującym trwałość układu.