Używany Ford KA II – wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem!

0
8037
Używany Ford KA II – wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem!

Chcesz kupić niewielkie, tanie auto, które świetnie sprawdzi się podczas jazdy po mieście? Jeżeli dodatkowo zależy Ci, żeby było stosunkowo młode to Ford KA II generacji, może być odpowiedzią na te potrzeby. Ten model określa się często jako mały, ale niezawodny. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Kilka słów o KA marki Ford

Ford KA to typowo miejskie auto należące do segmentu A. Było produkowane w latach 1996-2016, a jego pierwsza generacja odniosła ogromny sukces. W 1997 roku KA zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. W niektórych krajach KA zyskał taką popularność, że producent postanowił pokazać światu również jego sportową wersję, czyli SportKa, a nawet kabriolet StreetKa. Ford wypuścił trzy generacje tego modelu – ostatnia pojawiła się na rynku w 2008 roku i była to właśnie wersja KA II. Od roku 2015 producent zaczął powoli wycofywać ten samochód ze sprzedaży na rzecz Ka Plus, który przeniesiono do segmentu B.

To najmniejsze auto od Forda powstało na płycie podłogowej Fiesty IV. Również komponenty oraz silnik pochodziły od tego modelu. KA został wyposażony w napęd na przednią oś, a do naszego wyboru pozostawało to, czy zdecydujemy się na silnik benzynowy, czy diesla. Producent zapewniał cztery cylindry o pojemności od 1,24 do 1,6 litra. Ten model osiąga moc maksymalną od 50 do 95 KM, co przekłada się na prędkość maksymalną 147-155 km/h. Moment obrotowy to 98 do 144 Nm.

KA podczas debiutu zadziwił wielu swoim kształtem – jako pierwszy zaprezentował nowy design stylistyczny Forda nazwany New Edge. Charakterystyczne kształty karoserii nawet po wielu latach nadal są atrakcyjne i od razu kojarzą się z typowo miejskim autem. W narożnikach karoserii zostały umieszczone koła, a duży rozstaw osi (245 cm) zaczerpnięto od Forda Fiesty. KA kupimy jedynie w wersji 3-drzwiowej.

Jaki jest KA II od Forda?

Ostatnia generacja KA bardzo mocno przypomina Pandę II oraz Fiata 500. Zostały w nich zastosowane te same rozwiązania technologiczne, były produkowane w tym samym miejscu i wszystkie to auta typowo miejskie. Łączą je również drobne niedogodności i awarie. II generacja KA powstała w duchu koncepcji „Kinetic Design”, co więcej to jedyny Ford produkowany w Polsce zupełnie od podstaw.

Wnętrze KA II jest ciekawie wystylizowane – płyta podłogowa i projekt wnętrza to wyraźna inspiracja Fiatem 500 i Pandą II. W tym samym miejscu został umieszczony drążek zmiany biegów, sterowanie szybami czy przyciski dla klimatyzacji. Podobnie sprawa wygląda z zawieszeniem oraz układem hamulcowym i kierowniczym, który pojawił się już w Fiacie 500. Jakość materiałów w środku jest dobra (twardy plastik o przyjemnej fakturze). Nie zapominajmy, że to model budżetowy i jak na tę cenę prezentuje się bardzo dobrze. Bagażnik jest dość duży jak na auto klasy A – ma pojemność ponad 200 l. W razie potrzeby możemy złożyć tylne fotele i otrzymamy wtedy 700 litrów przestrzeni.

Jeżeli chodzi o silnik w KA II to do wyboru mamy jednostkę na benzynę 1,2 l i diesel 1,3 l. Średnie spalanie benzyny plasuje się na poziomie 6 l/100 km. Model od Forda daje radę z przyspieszeniem do 60-70 km/h, jednak poza miastem wypada już znacznie gorzej. Warto pamiętać, że to auto dla typowego mieszczucha i nie wymagać od niego zbyt wiele. Silnik na diesel radzi sobie odrobinę lepiej – średnie spalanie najczęściej wynosi niecałe 5 l/100 km, a wersja 75-konna jest dość dynamiczna.

Ford KA II – dla kogo?

KA II technicznie przypomina Fiata 500. Oba auta różnie jednak stylistyka, więc wybór pozostaje kwestią gustu. KA II to świetny wybór dla singli, bezdzietnej pary lub rodziny z małymi dziećmi. Na tylnym siedzeniu bez problemu zmieszczą się foteliki dla maluchów. Dorosłe osoby mogą mieć problem z komfortową jazdą na tylnym siedzeniu – dach jest dość niski, a i miejsca na nogi nie ma zbyt wiele. Jedynie w przypadku, gdy za kierownicą usiądzie dość niska osoba, może się za nią zmieścić niewysoki, dorosły pasażer. Pamiętajmy, że charakterystyczną cechą KA II są niewielkie rozmiary, więc rosłe osoby mogą nie czuć się w nim komfortowo.

Ten model od Forda docenią również osoby lubiące ciekawe wzornictwo. KA II nie jest na pewno toporny i kanciasty. Opływowe i eleganckie kształty to typowe cechy jego designu. Małe, miejskie auto również może prezentować się stylowo. Nie tylko wygląd sprawdzi się podczas codziennej jazdy do sklepu czy po dzieci. Zwróćmy uwagę, by wybrany przez nas samochód miał zderzaki wykonane z tworzywa, a nie pokryte lakierem. Te pierwsze bez problemu zniosą drobne stłuczki czy delikatne otarcia, które zdarzają się każdemu kierowcy. Za to modele ze zderzakami pokrytymi lakierem w kolorze nadwozia są mniej praktyczne – widać na nich każdą ryskę czy wgniecenie.

Koszty utrzymania i najczęstsze usterki

Karoseria w KA II jest nieźle spasowana, ale niestety zdarzają się egzemplarze, które szybko korodują. Największą zmorą tego modelu jest właśnie rdza, więc podczas wybierania auta dla siebie zwróćmy szczególną uwagę na ten aspekt. Jakie elementy i podzespoły mogą sprawić nam problem w KA II? Podczas kupowania auta z drugiej ręki sprawdźmy, w jakim stanie jest turbosprężarka, zawieszenie, układ wydechowy oraz sprzęgło. Nasilenie problemów w dużej mierze zależy od tego, jak jeździł poprzedni właściciel oraz jak dbał o samochód. Podczas oglądania auta warto zabrać ze sobą znajomego mechanika, który oceni stan pojazdu. Na szczęście dzięki prostej budowie i szerokiej ofercie zamienników wymiany i naprawy w KA II nie wiążą się z wysokimi wydatkami.

Jeżeli chodzi o koszty utrzymania KA II, to są one rozsądne. Wymiana np. klocków hamulcowych z przodu to na zamiennikach koszt od 80 zł, a przednich tarcz hamulcowych od 180 zł. Kompletne sprzęgło zaczyna się od 400 zł, podobnie reflektor. Za pasek i rolkę napinającą dla rozrządu razem z pompą cieczy chłodzącej zapłacimy od 240 zł. Musimy również pamiętać, by co 20 tys. km wymienić olej silnikowy oraz filtr przeciwpyłkowy. W przypadku diesla co 40 tys. km musimy sprawdzić filtr paliwa. Za to co 60 tys. km serwisu potrzebuje filtr powietrza. Jeżeli chodzi o wymianę i serwis innych części, to powinniśmy zainteresować się świecami zapłonowymi co 60 tys. km, płynem hamulcowym co 2 lata, a płynem chłodzącym co 10 lat.

Ford KA – forum i opinie

Na wielu stronach i forach internetowych znajdziemy sprzeczne opinie na temat każdego samochodu i to bez znaczenia, kto był jego producentem. Wybierając auto dla siebie, musimy przede wszystkim kierować się własnymi potrzebami i oczekiwaniami. KA II to trwały i bardzo ciekawie wyglądający samochód miejski. Podczas projektowania i produkcji zastosowano w nim już sprawdzone komponenty użyte w Fiacie 500 oraz Pandzie II. Jest to auto mało awaryjne, a ewentualne naprawy można załatwić tanim kosztem, dzięki prostej budowie i szerokiej gamie zamienników dla części.

KA II to dobry wybór dla osób, które szukają stylowego i niewielkiego auta miejskiego. Duże rodziny oraz osoby często odbywające dalekie podróże, mogą nie być zadowolone z takiego wyboru. Za to dla dwóch osób lub pary z małymi dziećmi sprawdzi się bardzo dobrze. Podczas szukania KA II warto rozejrzeć się za modelem, który jest wyposażony w dodatkowe wspomaganie kierownicy, co ułatwi codzienną jazdę po mieście.

Osoby, które zastanawiają się nad autem na gaz, również mogą brać pod uwagę KA II. Pod podłogą bagażnika znajduje się miejsce na koło zapasowe, więc możemy pokusić się o zamontowanie tam instalacji gazowej bez utraty miejsca na bagaż. Trzeba też podkreślić, że jakość aut, które wyszły z polskiej fabryki w Tychach jest bardzo dobra, więc warto zwrócić na nie uwagę podczas poszukiwania używanego samochodu. Cena KA II na rynku wtórnym jest atrakcyjna (można znaleźć wiele świetnych modeli w przedziale 15-20 tys. zł), więc stanowi ciekawą ofertę wśród małych, miejskich aut.

Jeśli zainteresował Cie temat Forda KA, to odwiedź stronę https://www.autofakty.pl/czy-warto-kupic/uzywany-ford-ka-ii/ i dowiedz się więcej!

[Głosów:42    Średnia:2.8/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ