Czym zasłynął Volkswagen Transporter? Charakterystyka poszczególnych modeli

0
361
Volkswagen Transporter

Kultowy VW Garbus już na zawsze zapisał się na kartach historii motoryzacji. Takich pojazdów jest jednak o wiele więcej. Mniej lub bardziej kultowe zawsze miały charakterystyczne cechy, lub też odegrały sporą rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich pojazdów jest Volkswagen Transporter, który, choć nieco przyćmiony przez niezwykle popularnego VW Garbusa, wciąż cieszy się ogromną popularnością i produkowany jest po dziś dzień. W artykule przedstawiamy historię i charakterystykę tego kultowego modelu produkowanego od drugiej połowy XX wieku. Zapraszamy!

Początki nowego modelu – legendarny VW Bulik

VW Bulika chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Zapisał się on na stałe do popkultury lat 50 i 60 dzięki swoim kształtom, a także dzięki walorom użytkowym. Był to bowiem w pewnym sensie VW Garbus (została z niego zastosowana wzmocniona płyta podłogowa) tyle tylko, że mieszczący sporo ładunku lub też kilka osób. To sprawiło, że VW Bulik z magazynowego samochodu użytkowego bardzo szybko stał się także świetną opcją na kempingi i długie podróże.

Volkswagen Transporter T2 – kultowy model produkowany do 2013 roku!

Druga generacja modelu to wciąż znany i lubiany kształt karoserii. Tak samo jak jedynka, Volkswagen Transporter T2 może przywoływać skojarzenia z VW Garbusem. Wprowadzono jednak kilka zmian, które poprawiły funkcjonalność samochodu. Przede wszystkim pozbyto się dzielonej szyby z przodu, a także wydłużono nieco nadwozie do 4,5 metra (20 cm więcej niż VW Bulik). Oprócz tego zwiększono moc silnika, a w 1978 roku po raz pierwszy zastosowano napęd na cztery koła, co niestety nie weszło do seryjnej produkcji. Warto wspomnieć, że jest to najpopularniejszy i najdłużej, bo aż do 2013 roku, produkowany model Transportera. Niestety brak systemu ABS i czołowych poduszek powietrznych uniemożliwiło dalszy rozwój modelu.

Volkswagen Transporter T3 – zupełnie nowa konstrukcja

Kształt, który znamy z kultowego VW Bulika, zmienił się w 1979 roku. Cechą wspólną z pierwszymi dwoma modelami pozostał silnik umieszczony z tyłu, jednak i jego konstrukcja się zmieniła. Nie przeszkodziło to jednak nowej kanciastej produkcji i model ten cieszył się niemałą popularnością, a jego produkcja trwała dość długo, bo aż do 2002 roku. Volkswagen Transporter T3 znany jest z licznych wersji przeznaczonych do użytku codziennego. Mowa tu o modelu Multivan, lepiej wyposażonej wersji Caravelle, a także o wersji kempingowej Westfalia.

VW Transporter T4 – produkowany w Polsce kamień milowy

Volkswagen Transporter z silnikiem umieszczonym z przodu? To właśnie czwarta generacja. Umieszczono w niej także napęd na przód. Co ciekawe, był to model produkowany także w Polsce – w fabrykach w Poznaniu. Dostępny od 1993 do zaledwie 2003 roku, czyli zaledwie o rok dłużej od wersji T3. Tutaj również nie możemy mówić o podobieństwie do VW Garbusa. Zostało bowiem rozwinięte kanciaste nadwozie, z którym można było się spotkać w poprzedniej wersji. Również oferowany w różnych wersjach, które w 1996 roku przeszły delikatny lifting.

5 i 6 generacja VW Transportera – nowoczesne dostawczaki

Najnowsze generacje Volkswagena Transportera to już nowoczesne samochody dostawcze z typowym dla pojazdów tego okresu wyposażeniem. W 2004 roku 5 wersja zdobyła tytuł „Van of the Year”, tak samo jak w 2016 roku zrobiła to wersja 6. Modele te jednak nie pozostały dłużne swoim kultowym poprzednikom i również oferowane są w wersjach kempingowych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ