Nadchodzi wiosna. Czas na odświeżenie lakieru samochodowego. Jak zrobić to samodzielnie i zaoszczędzić?

0
1445

Kiedy zima odchodzi w zapomnienie, warto wziąć do ręki lampę warsztatową i po gruntownym umyciu karoserii, obejrzeć jej stan. Jeśli na lakierze widoczne są ryski, to znak, że trzeba zadbać o ich usunięcie. Jeśli są drobne może pomóc polerowanie lakieru samochodowego. Jeśli jednak sięgają nie tylko warstwy bezbarwnej, ale samego koloru bądź nawet blachy, to konieczne jest ponowne lakierowanie danego elementu i sąsiednich, aby uzyskać odpowiedni efekt, gdyż w takiej sytuacji pobieżne korekty na niewiele się zdadzą. Jeśli chcesz przeprowadzić polerowanie lub lakierowanie samodzielnie, to profesjonalne środki, które pomogą Ci odświeżyć samochód znajdziesz w sklepie lakierniczym. Doradzimy Ci, jak samodzielnie możesz odświeżyć lakier.

Po pierwsze: dobrze umyj samochód i przyjrzyj się problemowi

Aby właściwie zająć się odświeżeniem lakieru, najpierw trzeba zadbać o jego gruntowne oczyszczenie, zatem bez mycia od góry do dołu się nie obejdzie. Jeśli wyczuwalne są zanieczyszczenia musisz przeprowadzić jeszcze glinkowanie i woskowanie. Obydwa te procesy przygotowują karoserię do późniejszego zabiegu polerowania. Musisz tu pamiętać o zaopatrzeniu w środek zapewniający poślizg glince, a także jej uprzednim zamoczeniu w ciepłej wodzie przed użyciem. Glinki używa się ruchem posuwistym. Wyczyszczoną karoserię należy zwilżyć wodą i ponownie osuszyć ręcznikiem z mikrofibry. Wtedy można przejść do woskowania z użyciem ściereczki z mikrofibry i tu dla odmiany wykonuje się koliste ruchy. W dalszym kroku znów należy zmyć karoserię wodą. Po wytarciu karoserii szmatką z mikrofibry możesz przyjrzeć się czy są na niej widoczne rysy. Jeśli wyglądają na powierzchniowe poradzisz sobie z nimi przy użyciu polerki, jeśli rysa jest głęboka musisz zaopatrzyć  się w zestaw lakierniczy.

Po drugie: polerowanie lakieru samochodowego

polerowanie lakieru samochodowego

W sklepie lakierniczym możesz zakupić odpowiednią pastę polerską. Musisz wiedzieć, że są ich różne typy. Wykańczająca jest o najmniejszym uziarnieniu i najlepiej zacząć od lekko ściernej, kolejne to pasty średnio ścierne, i mocno ścierne. Dla początkujących pasty mocno ścierne nie są polecane, gdyż w połączeniu z agresywnym padem  i polerką obrotową można łatwo przebić się przez warstwę bezbarwną lakieru samochodowego. Zatem stosuje się zasadę odwrotnej gradacji, najpierw stosując pasty najmniej ścierne, aż do tych najbardziej ściernych. Jednak past nie można dobierać na oko. Po ocenie głębokości rysy, trzeba jeszcze zmierzyć grubość lakieru w tym miejscu i w miejscach sąsiadujących. Najłatwiej ocenić faktyczną grubość warstwy bezbarwnej odejmując warstwę lakieru na wewnętrznej stronie drzwi, od warstwy zewnętrznej, gdyż wewnątrz często brak warstwy bezbarwnej. Jeśli odczyt wskazuje powyżej 200 mikronów to mamy do czynienia z grubą warstwą lakieru, czyli karoserią, która wcześniej była lakierowana. Odczyt pomiędzy 100 a 200 mikronów wskazuje na standardową grubość lakieru. Z kolei poniżej 80 mikronów to bardzo cienka warstwa lakieru, gdzie trzeba rozważyć czy warto samodzielnie zabierać się za polerowanie. Jeśli już tak czynimy to należy zastosować pasty polerskie wypełniające. Różne rodzaje renomowanych producentów można znaleźć w sklepie lakierniczym. Odpowiednie dobranie pasty i pada to nie wszystko, gdyż należy odpowiednio dostosować prędkość obrotów. Inaczej pracuje się na lakierach miękkich, a inaczej na twardych, a jaki typ lakieru jest na naszym samochodzie może podpowiedzieć nam specjalista. Ważna również jest wielkość pada, jak wiadomo do małych elementów używamy mniejszych, a do dużych – większych.

Po trzecie: Konieczność pozbycia się rdzy? Użyj środka ściernego, zaprawki i lakieru

Niezależnie od tego jakiej wielkości jest rysa, jeśli pojawiła się rdza, to trzeba ją usunąć. Odpowiedni środek ścierny będzie właściwym rozwiązaniem. Potem należy użyć szpachli, jeśli wżer sięga warstwy blachy. Po jej wyschnięciu można użyć odpowiedniego koloru lakieru, a przy nakładaniu kolejnych warstw należy odczekać zalecany przez producenta czas. W przypadku niewielkich rysek można stosować lakiery w pędzelku, które skutecznie je zamaskują. Zarówno przed polerowaniem, jak i lakierowaniem trzeba zabezpieczyć elementy plastikowe taśmą malarską. Gdy uszkodzenie lakieru jest spore konieczne będzie polakierowanie całego elementu.

Po czwarte: lakierowanie całego elementu karoserii

lakierowanie całego elementu karoserii

Gdy defekt lakieru jest na tyle duży, że zastosowanie środków zaradczych nie jest możliwe, gdyż różnica rzucałaby się w oczy, konieczne jest ponowne polakierowanie całego elementu. Tutaj należy stosować cieniowanie, a wcześniej udać się do mieszalni lakierów w celu dobrania odpowiedniego odcienia najbardziej pasującego do tego, który aktualnie widać na karoserii, wszak pod wpływem promieniowania UV oraz innych czynników, takich jak wcześniejsze ponowne lakierowanie kolor może znacząco różnić się od tego, który był zastosowany fabrycznie, dlatego tabliczka znamionowa, jeśli nie mamy do czynienia z nowym samochodem, na niewiele się zda. Lakierowanie całego elementu jest pracochłonne i najlepiej wykonywać je w komorze lakierniczej. Siłą rzeczy we własnym garażu nie dysponuje się taką przestrzenią, dlatego tego rodzaju pracę lepiej powierzyć profesjonalistom.

W sklepie lakierniczym znajdziesz wszystkie produkty potrzebne do odświeżenia lakieru. O ile glinkowanie, woskowanie, czy polerowanie możesz wykonać samodzielnie, podobnie jak drobne naprawy lakiernicze, o tyle te bardziej znaczące najlepiej powierzyć sprawdzonemu lakiernikowi.  Dzięki wszystkim zabiegom Twój samochód znów zalśni na wiosnę. Na samodzielnej naprawie niewątpliwie zaoszczędzisz, jednak w przypadku większych ubytków lakierniczych możesz narazić się na jeszcze większe koszty w przyszłości, zwłaszcza w przypadku nieumiejętnego posługiwania się poszczególnymi urządzeniami i środkami do  detailingu.

[Głosów:1    Średnia:1/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ