Rozwój mediów elektronicznych sprawił, że znaczna część tradycyjnych publikacji przeniosła się do internetu. Nie oznacza to jednak zmierzchu poligrafii. Trudno wyobrazić sobie działalność jakiejkolwiek firmy bez obowiązkowego zestawu wizytówek, ulotek, czy też katalogów ofertowych. Nieustającą popularnością cieszą się również banery i systemy wystawiennicze. Co warto wiedzieć, by móc wybrać technologię najlepiej dostosowaną do indywidualnych potrzeb?
Druk cyfrowy i offsetowy. Podstawowe różnice
Przez długie lata fundamentem branży poligraficznej był druk offsetowy. Nadal sprawdza się on doskonale podczas przemysłowej produkcji prac wysokonakładowych. Gazety codzienne i wielostronicowe książki drukowane w tysiącach egzemplarzy to najlepsze przykłady wykorzystujące ten rodzaj produkcji. Przemysłowy charakter wiąże się jednak z dużymi kosztami uruchomienia procesu drukowania, co sprawia, że jest on całkowicie nieuzasadniony ekonomicznie w przypadku druku mniejszej ilości publikacji. To tu otwiera się szerokie pole popisu dla druku cyfrowego.
Podstawowe zalety druku cyfrowego to krótki czas realizacji i możliwość wydrukowania nawet jednostkowych prac. Wykorzystanie profesjonalnych urządzeń drukujących pozwala na uzyskanie oszałamiającej jakości niezależnie od rodzaju publikacji. Niewielkie nakłady wizytówek lub ulotek można wyprodukować niemal na poczekaniu, równie łatwe jest przygotowanie prac spersonalizowanych, na przykład imiennych zaproszeń. Druk cyfrowy to także dobry sposób produkcji naklejek, plakatów i materiałów identyfikacji wizualnej. Nie istnieje tu stały koszt przygotowania produkcji, płacimy więc za rzeczywistą ilość wyprodukowanych egzemplarzy. Błyskawiczny czas realizacji sprawi, że nie zaskoczy nas już niespodziewany wyjazd na targi, czy konieczność natychmiastowego wydruku profesjonalnej oferty.
Wachlarz możliwości
Mówiąc o druku cyfrowym, warto wspomnieć o technologii solwentowej. Umożliwia ona szybkie i niedrogie wykonywanie wydruków wielkoformatowych. To w ten sposób produkuje się folie służące do oklejania samochodów, banery lub plakaty o nietypowych rozmiarach. Spektrum zastosowań jest równie imponujące, jak wybór nośników. Folie one way vision sprawdzą się przy oklejaniu szyb samochodowych i witryn, siatki mesh pozwolą stworzyć olbrzymie nośniki odporne na wpływ warunków atmosferycznych, naklejki podłogowe zapewnią niebanalną i bezpieczną formę reklamy.
Dobrym pomysłem jest połączenie możliwości druku cyfrowego i solwentowego z funkcjonalnością oferowaną przez plotery tnące. Zyskujemy w ten sposób możliwość uzyskania materiałów o dowolnych, niekoniecznie regularnych kształtach. Warto odwiedzić stronę www.bvformat.poznan.pl, gdzie znajdziemy szereg informacji prezentujących możliwości techniczne, a tym samym będących nieocenionym źródłem inspiracji. Świat druku cyfrowego otwiera przed użytkownikami zupełnie nowe, a przede wszystkim efektywne metody promocji.