Kilka słów na temat bieżnika

0
585
bieżnik

Dlaczego właściwie wysokość bieżnika jest taka ważna? Otóż dlatego, że stanowi jeden z najistotniejszych czynników składających się na długość hamowania (istotne zwłaszcza zimą, gdy zdarza nam się poruszać po śliskich nawierzchniach) oraz właściwości trakcyjne naszej maszyny.

Wskaźnik TWI – wskaźnik granicznego zużycia opony

TWI jest wskaźnikiem, który pozwoli nam określić przydatność opony do użycia. Zazwyczaj TWI jest określane indywidualnie dla konkretnego modelu opony, jednak bywa, że wskaźnik nie został wyznaczony przez producenta – wówczas przyjmuje się wartość wynoszącą 1,6 mm. Normy tej nie stosuje się wobec autobusów – tutaj TWI musi wynosić przynajmniej 3 mm. Jeśli granica ta zostanie przekroczona – ogumienie musi zostać wymienione natychmiast i bezwarunkowo.

Jak zmierzyć wysokość bieżnika?

We większości opon napis TWI znajdziemy na bocznej powierzchni opony. Wskazuje on miejsce, w którym należy dokonywać pomiaru. Możemy również zmierzyć bieżnik suwmiarką lub dedykowanym do tego specjalnym miernikiem – tego typu artukuły są powszechnie dostępne, większość kierowców ma je na podorędziu, a jeśli nie – bez problemu znajdziemy je w sklepie.

Za co odpowiada bieżnik?

Wysoki bieżnik to przede wszystkim lepsza przyczepność, a ta oznacza, że nasz pojazd łatwiej się prowadzi i szybciej hamuje. Ponadto bieżnik odpowiada za pozbycie się wody na przykład po wjechaniu w kałużę – jeśli jedziemy z prędkością 100 km na godzinę w ciągu sekundy musi odprowadzić nawet kilkadziesiąt litrów płynu. Wyższy bieżnik oznacza lepsze odprowadzanie. Gdy zdamy sobie z tego sprawę, zrozumiemy, dlaczego z bieżnikiem 1,6 mm osiągamy satysfakcjonującą przyczepność na nawierzchni suchej, jednak w przypadku jazdy po drodze wilgotnej zupełnie ją tracimy.

Wysokość bieżnika a wymiana opon

W odniesieniu do opon zimowych przyjmuje się założenie, że jeśli wysokość bieżnika wyniesie 4-4,5 mm to czas najwyższy wymienić je na nowe. Oponom letnim wystarcza nieco mniejsza wysokość – 3 mm. Nowe opony mają zazwyczaj bieżnik 8-9 mm, dają więc całkiem spory zapas.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ