Opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe

0
668
Opony

Opony są zróżnicowane nie tylko ze względu na rozmiar i rodzaj mieszanki użytej do ich produkcji, ale także ze względu na kształt bieżnika. Wśród dostępnego na rynku ogumienia znajdziemy artukuły z bieżnikiem symetrycznym, asymetrycznym i kierunkowym. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, z których warto zdać sobie sprawę zanim dokona się zakupu.

Bieżnik symetryczny

Opony z bieżnikiem symetrycznym stanowią rozwiązanie zdecydowanie najprostsze. Mają taki sam kształt z każdej strony, dzięki czemu nie nastręczają problemów jeśli chodzi o montaż. Dobrze nadają się do jazdy po mieście, ze względu na stosunkowo niewielkie zużycie paliwa, oraz to, że mniej hałasują od innych typów opon. Do ich wad należy mniejsza przyczepność, zwłaszcza na zakrętach i dłuższa droga hamowania.

Opony kierunkowe

Bieżnik w oponie kierunkowej ma kształt zbliżony do litery V, który narzuca kierunek, w jakim opona musi się toczyć (dodatkowo w oponach tego typu właściwy kierunek oznaczony jest z boku). Tego typu ogumienie doskonale sprawdza się podczas jazdy bardziej brawurowej – wyposażone w nie auto dobrze trzyma się nawierzchni podczas pokonywania zakrętów, a do tego z łatwością odprowadza wodę i błoto. Właściwie jedynym minusem, jaki można wskazać w odniesieniu do tego rozwiązania jest szybkie zużywanie się, gdy nie zastosujemy się do wskazań producenta.

Opony asymetryczne

Ten typ opon jest zdecydowanie najbardziej zaawansowany technologicznie. Jak łatwo domyślić się po nazwie, wewnętrzna i zewnętrzna strona opony różnią się od siebie, dzięki czemu można uzyskać zarówno znakomite właściwości trakcyjne, za które odpowiada zewnętrzna część opony, jak i szybkie i skuteczne odprowadzanie wody dzięki mocniej ponacinanej stronie wewnętrznej. Tego rodzaju ogumienie stosowane jest w wyższych modelach samochodów. Ze względu na oferowane właściwości popularność asymetrycznych opon stale rośnie i wszystko wskazuje na to, że będzie rosło nadal, przynajmniej dopóki nie doczekamy się nowej generacji ogumienia o jeszcze większych zaletach.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ