Do typowego sprzęgła samochodowego zaliczyć można sprzęgło cierne, które – krótko mówiąc – stanowi połączenie pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem. Jest ono jednym z najbardziej istotnych elementów składających się na całościową budowę pojazdu oraz dającą mu możliwość płynnego poruszania się. Na budowę sprzęgła składają się trzy materiały, które – w połączeniu z nim – są w stanie połączyć wał napędowy oraz napędzany. Działanie to służy przeniesieniu, między tymi dwoma punktami, momentu obrotowego.
Volkswagen Golf III a funkcja sprzęgła
Volkswagen Golf III, potocznie określanym mianem Golfa 3, jest – jak łatwo się domyślić – trzecią generacją pojazdu osobowego tej marki. Produkowany był od roku 1991 do 1999, należy jednak zaznaczyć, iż wersja cabrio wycofana z produkcji została dopiero w roku 2003. Mimo tego, iż obecnie zakupić można wyłącznie używane egzemplarze, Golf 3 nadal jest niezmiernie powszechnym i popularnym samochodem na europejskich drogach. Stanowić o tym fakcie może jego średnia niska cena zakupu, solidność wykonania oraz rozsądne ceny części wymiennych. Auto to nie należy, również do bardziej awaryjnych jednostek, choć i w nim napotkać możemy bardziej podatne na uszkodzenia materiały – do tej grupy należy zaliczyć sprzęgło golf 3. W tym przypadku, jednak zużycie się sprzęgła zależy w głównej mierze od umiejętności jazdy kierowcy, a także stylu poruszania się, jaki sobą prezentuje.
Sprzęgło, z racji swojej budowy oraz miejsca usytuowania jest niezwykle podatne na gwałtowne przeciążenia, które wynikają z nagłego wzrostu prędkości lub jej zablokowania. Toteż, wszelkie agresywne przyśpieszenia/hamowania danym pojazdem w krótkim czasie mogą wpłynąć na faktyczny stan sprzęgła. Co gorsza, jako kierowcy nie będziemy w stanie, początkowo określić jego uszkodzenia lub zużycia, gdyż objawy pojawiają się dopiero po jakimś czasie, a także występują stopniowo. Mimo tego, iż są jednymi z bardziej charakterystycznych sygnałów, jednocześnie świadczyć mogą o problemach z innymi częściami czy układami.
Wymiana sprzęgła – kiedy?
Wymiana sprzęgła nie należy do najdroższych napraw, toteż nie powinniśmy ryzykować zużycia się go w stu procentach. Po pierwsze, powstanie bardziej obszernych uszkodzeń obejmujących i koło zamachowe, i skrzynię biegu. Po drugie, nie będziemy mieć pewności, czy podczas jazdy, nagle nie okaże się potrzebna pomoc drogowa lub laweta. Średnia cena usługi za wymianę tej części wynosi od 250 do 700 złotych – w zależności od modelu oraz rocznika auta. W przypadku wymiany sprzęgła golfa 3 będziemy musieli zapłacić od 250 do około 400 złotych – w zależności od wybranego warsztatu. Jednak na finalne koszty wpłynie także jego faktyczny stan wewnętrzny i ewentualne zakupienie dodatkowych części.
Stosowanie sprzęgła jest, po części, wymuszone charakterystyką motoru spalinowego i pozwolić ma na płynne zatrzymanie pojazdu oraz swobodną zmianę przełożenia. Do typowych składowych części sprzęgła ciernego zaliczyć możemy: koło zamachowe, tarczę cierną, oprawę sprzęgła, tarczę dociskową, sprężynę dociskową, obwodową oraz mechanizm wyciskowy. Jeśli któryś z tych elementów ulegnie awarii, odbije się to na naszej jeździe, dlatego zwracajmy uwagę na płynną oraz rozsądną jazdę. Co prawda, sprzęgło golf 3 nie jest częścią słabo dostępną i szczególnie drogą, jednak szanowanie jej zapewni nam dużo dłuższą i lepszą żywotność całego auta – pamiętajmy, iż zużycie sprzęgła wpłynąć może na stan skrzyni biegów oraz koła zamachowego.
Najlepsze sprzęgła tylko w sklepie internetowym sprzeglo.com.pl