Jak bezpiecznie wymienić klocki hamulcowe w pojeździe użytkowym?

0
758
klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów pojazdu, który ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Niesprawne hamulce stwarzają ogromne zagrożenie nie tylko dla kierowcy, ale także innych uczestników ruchu. Warto dbać o hamulce, tym bardziej że ich wymiana nie należy do skomplikowanych czynności. W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytania:

  • Jakie są symptomy zużycia klocków hamulcowych?
  • Jakie narzędzia są potrzebne do wymiany klocków?
  • Jak przebiega wymiana klocków?

 

Te informacje z pewnością okażą się pomocne w kontekście dbałości o bezpieczeństwo i prawidłowy stan pojazdu.

Jakie są symptomy zużycia klocków hamulcowych?

Wymiana klocków hamulcowych jest czynnością cykliczną. Niemniej jednak nie należy trzymać się sztywno tego interwału i zwracać uwagę na pewne objawy zużycia części. Współczesne klocki hamulcowe składają się nawet z 25 warstw materiału. Podczas hamowania ich temperatura osiąga 700 stopni. Nowoczesne auta są już wyposażone w czujniki zużycia klocków. W starszych pojazdach należy zdać się na własne doświadczenie i objawy typowe dla zużycia. Zjawiskiem, które powinno Cię zaniepokoić, jest charakterystyczny pisk pojawiający się w momencie, kiedy metalowy czujnik zaczyna trzeć o tarczę hamulcową.

Stopień zużycia klocków możesz także ocenić po zdjęciu koła. Grubość materiału ciernego powinna być wyższa niż 3-4 mm. W przeciwnym razie klocki nadają się do wymiany. Podobnie jest w przypadku, jeśli stwierdzisz nierówności i spękania na powierzchni ciernej klocka. Pamiętaj, że klocki hamulcowe należy wymieniać parami. Przy wymianie przyjrzyj się także tarczy hamulcowej. Być może ten element również wymaga zastąpienia nowym.

Jakie narzędzia są potrzebne do wymiany klocków?

Wymiana klocków hamulcowych nie jest karkołomnym zadaniem. Wymaga jednak przygotowania kilku akcesoriów i narzędzi niezbędnych do sprawnego demontażu starych i montażu nowych elementów. Na liście narzędzi znajduje się klucz do kół, podnośnik, podstawowe klucze, szczotka druciana, kobyłka i kliny pod koła, a także tzw. ściągacz, smar miedziowy oraz komplet nowych klocków.

Podczas wyboru klocków hamulcowych najlepiej postawić na wysokiej jakości produkty. Kupując podzespoły renomowanych producentów, masz gwarancję długiej żywotności i wolniejszego tempa zużycia.

Jak przebiega wymiana klocków?

Pierwszym etapem wymiany jest zablokowanie kół pojazdu za pomocą klinów i poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie należy podnieść auto na podnośniku. Najlepiej podstawić pod próg auta kobyłkę, która zabezpieczy Cię na wypadek zsunięcia się auta z podnośnika. Po podniesieniu samochodu możesz odkręcić śruby i zdjąć koła.

Kolejnym etapem jest demontaż zacisku. Najpierw musisz odkręcić 2 śruby, które mocują zacisk od strony nadkola. Używając gwintowanego ściągacza, cofasz zacisk tak, aby nowy klocek zmieścił się w uchwyt. Po zdjęciu zawleczek zabezpieczających możesz wyjąć stare klocki. Po wyjęciu klocków powinieneś przeczyścić gniazda zacisku i zabezpieczyć prowadnice smarem miedziowym. Montaż zacisku należy wykonać w odwrotnej kolejności do demontażu.

Po zakończeniu montażu warto kilka razy wcisnąć pedał hamulca do momentu, kiedy stanie się „twardy”. W trakcie pierwszej jazdy dobrze jest unikać gwałtownego hamowania. Dzięki temu klocki będą mogły odpowiednio się dotrzeć.

Naprawy eksploatacyjne samochodów użytkowych wymagają nie tylko wiedzy, ale także odpowiedniego sprzętu. Dlatego warto odwiedzić stronę firmy Autos, która oferuje wyposażenie warsztatu samochodowego. W ofercie firmy znajdziesz produkty renomowanych producentów. Możesz także liczyć na pomoc w kwestii wyboru optymalnych rozwiązań.

[Głosów:1    Średnia:2/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ