Na rynku mamy dzisiaj bardzo wiele różnych skrzyń biegów. Kupując nowe auto możemy wybrać zarówno skrzynię tradycyjną z lewarkiem zmiany biegów i sprzęgłem, klasyczną skrzynię automatyczną, a także jej wersję o przełożeniu bezstopniowym (CVT). Zautomatyzowane skrzynie ręczne na razie pominiemy, choć warto zaznaczyć, że istnieje również takie rozwiązanie.
Zasada działania skrzyni CVT
Skrzynia bezstopniowa jest pewnym rozwinięciem zwyczajnej skrzyni automatycznej. Również nie mamy w niej lewarka do zmiany biegów ani pedału sprzęgła. Na wybieraku znajdziemy takie same pozycje, jak w klasycznym automacie – P, R, N, D i ewentualnie dodatkowe, zależnie od konkretnego samochodu. Zasadniczo różni się natomiast sam mechanizm wykonawczy, czyli to co znajduje się pod maską auta. Zamiast konkretnych „sztywnych” biegów, automatyczna skrzynia biegów CVT posiada praktycznie nieograniczoną ilość przełożeń. Zamiast wielu kół zębatych mamy dwa koła o zmiennej średnicy, którymi sterują popychacze hydrauliczne. Spina je ze sobą bardzo mocny i wytrzymały łańcuch. Zmiana średnicy wspomnianych kół odbywa się całkowicie płynnie, przez co silnik może utrzymywać cały czas jednostajne obroty, a samochód jechać z dowolną prędkością.
Komfort i oszczędności
Czy skrzynia CVT jest w czym lepsza od klasycznego automatu? Przede wszystkim daje nam większy komfort jazdy. Wciśnięcie pedału gazu powoduje natychmiastową reakcję, nie musimy czekać aż nastąpi tak zwany „kick-down”, czyli zbicie o jeden lub dwa biegi w dół, jak ma to miejsce w tradycyjnych rozwiązaniach. Silnik nie musi osiągać wysokich obrotów nawet przy bardziej dynamicznej jeździe, dzięki czemu w kabinie jest ciszej. Oprócz tego automatyczna skrzynia biegów CVT wpływa bardzo pozytywnie na oszczędność paliwa, ponieważ silnik cały czas pracuje w optymalnym dla siebie zakresie obrotów. Jego zużycie dzięki temu również się zmniejsza, co pozwala nam dłużej cieszyć się bezawaryjną pracą jednostki napędowej.
Musimy jednak pamiętać, że skrzynie CVT wymagają od nas odpowiedzialnego traktowania. Olej należy bezwzględnie wymieniać wtedy, gdy nakazuje to instrukcja pojazdu. Nie powinniśmy też jeździć wyjątkowo agresywnie, często trzymając pedał gazu wciśnięty do deski, oraz holować nadmiernie ciężkich przyczep. Zimą należy przez kilka kilometrów jechać delikatniej, zanim olej w skrzyni nie rozgrzeje się do optymalnej temperatury.